Når minutter tæller, og situationen er alvorlig, skal alle have besked – hurtigt og præcist. Hos Uddannelsescenter Holstebro har man taget sikkerheden alvorligt og integreret UMS Beredskab med SMS-varsling som en central del af skolens krisehåndtering. En løsning, der i praksis er testet under en virkelighedstro øvelse med politi og skuespillere – og som har givet skolen tryghed og handlekraft.
I takt med øget fokus på sikkerhed i uddannelsessektoren og med Undervisningsministeriets vejledning om sikkerhed og kriseberedskab fra oktober 2016, blev det klart for Uddannelsescenter Holstebro, at en velfungerende og hurtig alarmprocedure var nødvendig. Der var behov for en løsning, der kunne aktivere en bred varsling til både elever, undervisere og gæster – uanset hvor de befandt sig.
SMS var en oplagt kanal. Alle har mobilen med sig – og en SMS er både hurtig, direkte og umulig at overse.
IT-administrator Michael Ager Jensen beskriver det enkelt:
“SMS er det hurtigste og mest sikre medie, når noget alvorligt sker. Det var ikke et spørgsmål ‘om’, men ‘hvordan’ vi fik det implementeret.”
I samarbejde med inlogic blev SMS Beredskab – et modul under UMS-platformen – implementeret og tilpasset skolens behov. Systemet giver mulighed for:
Den typiske anvendelse inkluderer brand, bombetrusler og (7-9-13) skoleskyderi, som Michael formulerer det:
“Vi ville have et system, der bare virker – uden at vi skal lede efter manualer midt i en krisesituation.”
– IT-administrator Michael Ager Jensen
Systemet blev sat på prøve under en større beredskabsøvelse. Sammen med politiet, brandvæsen og figuranter, simulerede Uddannelsescenter Holstebro et skoleskyderi over to dage.
SMS-varslingen blev sendt til en udvalgt gruppe – og 20 sekunder efter var beskeden nået frem til samtlige modtagere.
“Det vi oplevede var, at der faktisk går tid fra Sms’en er modtaget, til hjælpen er fremme. Derfor er det helt afgørende, at beskeden når hurtigt ud – det kan redde liv,” fortæller Michael Ager Jensen.
Resultater: En løsning der skaber tryghed og overblik
“Vi testede alt – og det virkede, som vi håbede. Det var en succes.”
– Michael Ager Jensen, IT-Administrator, Uddannelsescenter Holstebro
SKAL VI OGSÅ HJÆLPE JER?
Ring til os på 4240 8800 eller skriv
til salg@inlogic.dk og få en uforpligtende snak.
KONTAKT OS
Vil du høre mere om, hvordan vi kan hjælpe dig?
Du kan ringe til os på 4240 8800 eller skrive til salg@inlogic.dk.
Du kan også indtaste dit telefonnummer og din email herunder, så kontakter vi dig.